help me kan geen update doen

Dutch
Dylan308
Member
 
Posts: 19
Joined: Wed Aug 07, 2013 11:56

by Dylan308 » Mon Aug 12, 2013 09:56

hey meneer moet ik wel via ubuntu softwer center doen ? minetest via dat doen ?
 

User avatar
Topywo
Member
 
Posts: 1718
Joined: Fri May 18, 2012 20:27

by Topywo » Mon Aug 12, 2013 12:16

Dylan308 wrote:hey meneer moet ik wel via ubuntu softwer center doen ? minetest via dat doen ?


Het Ubuntu software center installeert een 0.3.1 versie, welke erg oud is. Je kunt dan geen mods installeren en ook niet op de meeste servers terecht.

Misschien moet je inderdaad het zelf bouwen van minetest later nog eens proberen. Een klein foutje of iets vergeten geeft vaak allerlei meldingen.


Heb je al geprobeerd het zip-file die ik in dropbox heb gezet te downloaden en te unzippen/extracten?

Ik heb dat zelf even gecontroleerd en voor mij werkt het.

Delete voor de zekerheid eerst deze folder/directory:

minetest-minetest-c06caa1 (Tenminste als je die hebt, anders hoeft dat niet)

Click dan op deze link:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/65428713/minetest-minetest-c06caa1.zip

In je downloadfolder komt dan dit bestand te staan:

minetest-minetest-c06caa1.zip

Dubbelkik hierop en kies dan extract/unzip (of nederlands iets van pak uit). Kies je home-folder uit als plek waar je de .zip wilt uitpakken.

Als alles goed is gegaan heb je dan in je homefolder een folder staan genaamd:

minetest-minetest-c06caa1

Dubbelklik hierop. Dubbelklik op de folder met de naam: bin. Dubbelklik op minetest (dus niet minetestserver).

Nu start minetest op.


MODS

NB! veel tekst hierbij. Er komt veel bij kijken bij het installeren van mods. Als je ergens tegenaan loopt kun je hieronder kijken of het er al tussen staat. Mocht je toch nog een probleem/vraag over een mod hebben, dan kun je in de mod thread (het topic op het forum) een post maken met je vraag.

Op het forum kun je mods bekijken en besluiten of en welke je wilt installeren. In de eerst post (post 1) staan vaak 1 of meer links waarmee je mods kunt downloaden.

Soms kom je op een 'github' pagina terecht. Daar zit rechts in het midden een tab me iets als 'download/zip' erop.

Soms kom je op een mediafire site terecht, waar je een download tab op staat (als deze een reclame tab opent kun je die onderaan je scherm afsluiten (rechtermuisknop en dan close kiezen)).

De bestanden (.zip .rar .7zip of andere formaten) komen in je downloadfolder terecht. Dubbelklik er op en extract/unzip/(pak ze uit) in de minetest folder met deze naam: mods

Soms moet je na het uitpakken de naam van de mod nog veranderen (rechtermuisknop op de folder klikken en dan rename). De naam die je moet gebruiken staat tussen de haakjes [ ]

Voorbeeld: Als je prefab concrete wilt installeren, wordt je naar github gestuurd, waar je op de download link drukt. Je krijgt dan dit .zip bestand:

prefab-master.zip

Zo werkt de mod niet. Tussen de haakjes zie je staan [prefab] . Dit betekent dat je de foldernaam moet veranderen in prefab (in je minetest folder wordt het dan mods/prefab .

Als je minetest nu opstart, singleplayer kiest en een wereld maakt, druk dan op de tab 'configure'. Klik de mods aan die je op die wereld wilt gebruiken en klik op het lege witte vierkantje om ze te 'enablen'. De namen van de mods die op die wereld zullen gaan werken worden groen.

N.B. in het vak depends on zie je vaak iets staan als default en soms ook anderen, waarvan sommigen ook nog met een vraagteken. Dit betekent dat de mod die je wilt gebruiken, deze mods ook nodig heeft. Die moet je dus ook (meestal) downloaden en installeren.

1. default --> Sommige mods zijn al standaard in minetest geinstalleerd. Bijvoorbeeld de default mod. Waar kan je die vinden? --> onder deze folder in je minetest folder: games/minetest_game/mods
Deze hoef je dus niet meer zelf te downloaden en installeren.

2. anderen --> deze moet je downloaden, uitpakken en 'enablen' om de door jou gekozen mod te laten werken.

3. anderen met vraagteken --> deze mag je downloaden/uitpakken en 'enablen' voor extra's, maar ze zijn niet noodzakelijk.


Edit: Typo.
Last edited by Topywo on Mon Aug 12, 2013 14:47, edited 1 time in total.
 

Dylan308
Member
 
Posts: 19
Joined: Wed Aug 07, 2013 11:56

by Dylan308 » Mon Aug 12, 2013 14:40

Dubbelklik hierop. Dubbelklik op de folder met de naam: bin. Dubbelklik op minetest
En daar onderstaat nu start die op
maar dat gebeurd niet bij mij
 

User avatar
Topywo
Member
 
Posts: 1718
Joined: Fri May 18, 2012 20:27

by Topywo » Mon Aug 12, 2013 14:46

Dylan308 wrote:Dubbelklik hierop. Dubbelklik op de folder met de naam: bin. Dubbelklik op minetest
En daar onderstaat nu start die op
maar dat gebeurd niet bij mij


Heb je de minetest-minetest-c06caa1.zip unzipped/extracted/uitgepakt?

Edit: Heb je soms een 32 bit versie van Ubuntu (of een 64 bit)?
Last edited by Topywo on Mon Aug 12, 2013 16:15, edited 1 time in total.
 

Dylan308
Member
 
Posts: 19
Joined: Wed Aug 07, 2013 11:56

by Dylan308 » Sun Aug 18, 2013 07:30

62 volgens mij hoe kan ik dat bekijken
 

User avatar
Topywo
Member
 
Posts: 1718
Joined: Fri May 18, 2012 20:27

by Topywo » Sun Aug 18, 2013 10:21

Dylan308 wrote:62 volgens mij hoe kan ik dat bekijken


Ik moest het ook even opzoeken :-)

Kopieer deze regel in je terminal en druk op [ENTER]:

uname -a


"Result for 32-bit Ubuntu:

Linux discworld 2.6.38-8-generic #42-Ubuntu SMP Mon Apr 11 03:31:50 UTC 2011 i686 i686 i386 GNU/Linux

whereas the 64-bit Ubuntu will show:

Linux discworld 2.6.38-8-generic #42-Ubuntu SMP Mon Apr 11 03:31:50 UTC 2011 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux


Bron:

http://askubuntu.com/questions/41332/how-do-i-check-if-i-have-a-32-bit-or-a-64-bit-os

Edit: Verkeerde check.
Last edited by Topywo on Sun Aug 18, 2013 10:27, edited 1 time in total.
 

im-poke
Member
 
Posts: 1042
Joined: Sat Apr 18, 2015 15:50
IRC: poke
In-game: poke

Re: help me kan geen update doen

by im-poke » Mon Mar 28, 2016 07:17

Gebruik gewoonweg

sudo apt-get update

Simpel as wah.
ARE YOU A NYAN CAT?????
--ABJ
 

Previous

Return to Nederlands

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron